Beleid en activiteiten met betrekking tot wetenschap en techniek:
 

Vorig jaar is onze belangstelling voor 21st century skills gegroeid. Directeur Martin Brouwer maakte een studiereis naar Newcastle, locatieleider Martine van Veelen volgde een studiedag over dit onderwerp (via de Ijsselgroep) en het team volgde een oriënterende workshop over dit thema en we weten dus duidelijk waar we voor kiezen.
In schooljaar 2014-2015 zijn we gestart met enthousiaste initiatieven in de verschillende groepen. We experimenteren met werkvormen, we zijn pilots gestart en we bleven enthousiast. We zien dat kinderen nu leren leren, verantwoordelijk zijn voor hun leerproces, hun talenten (h)erkennen en er meer ruimte is voor ontdekkend leren.

Vandaar dat we in ons strategisch beleidsplan 2015-2019 hebben opgenomen dat we deze vorm van leren verder willen uitwerken, met daarin een grote ruimte voor wetenschap en techniek.

In het schooljaar 2016-2016 zijn we daadwerkelijk gestart met Thinking for Learning (via de Ijsselgroep). We hebben inmiddels meerdere studiedagen gehad om het ontdekkend leren te bevorderen, de denkvermogens van de kinderen te ontwikkelen en op die manier ook de leercapaciteit.

We hebben van ons computerlokaal een multifunctionele ruimte gemaakt waarin ruimte is voor ICT en techniek. Er staan computer waaraan kinderen aan het werk kunnen en groepjes met tafels waar werkruimte is. De ruimte is een zeer inspirerende ruimte geworden door het gebruik van verschillende materialen en prints.
In alle klassen zijn computers, IPads en Chromebooks aanwezig.

Dit jaar hebben we als school ook meegedaan aan verschillende acties. Zo hebben we op 5 februari 2016 meegedaan aan de Warme Truiendag. Die dag ging de verwarming uit en hebben we allemaal een dikke trui aan gedaan om zo duurzaam en energiebewust bezig te zijn. Hier is ook een bijbehorende les over gegeven.
Elke dag zamelen we het plastic apart in. Zo willen we afval scheiden en milieubewust bezig zijn. Leerlingen uit groep 7 en 8 zijn verantwoordelijk gemaakt om het afval te verzamelen en aan de weg te zetten.
Ook willen we kinderen heel bewust maken van verspilling en energiezuinig leven. Zo hebben we bijvoorbeeld in alle ruimtes sensoren hangen. Als er beweging is gaan er lichten aan, zo niet, dan blijven ze uit. Wanneer we het lokaal uit gaan doen we de lampen en beamer uit. Na gebruik worden ook computers afgesloten. Aan het eind van de dag gaan ook de roosters en ramen in de klas dicht. Zo blijft de school goed geïsoleerd en stoken we niet voor niets.
 

Aanschaf materiaal
Omdat we het ontdekkend leren belangrijk vinden en goede technieklessen willen geven hebben we er voor gekozen om ontdek- en techniekdozen aan te schaffen. Kinderen worden door middel van deze boxen uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan.

We hebben deze boxen aangeschaft:

K’NEX Constructieset

  1. Met deze set kunnen 12 leerlingen aan het werk. Deze set is geschikt om allerlei projecten op school uit te werken. 1313 onderdelen, 2 motoren. Kinderen kunnen hiermee ontdekkend leren.
  2. Techniekset
    Met deze box kunnen uiteenlopende voorwerpen geproduceerd worden, variërend van 3D-brillen en geschenkverpakkingen tot meubilair en een flipperkast. Daarnaast bevat deze box injectiespuiten (zonder naald) en slang voor een kennismaking met pneumatiek. Echt een box die ontdekken en ontwerpen stimuleert.
  3. LEGO Duplo Buizenset
    Kinderen zijn van nature er dol op om te onderzoeken hoe dingenwerken, en met deze LEGO DUPLO set kunnen ze al hun ideeën uitproberen door te onderzoeken, te testen en te bouwen.


Excursies

We hebben een abonnement afgesloten bij de Technische Universiteit van Twente. We mogen nu onbeperkt met alle groepen daar naar het laboratorium om onderzoek en proefjes te doen. De practica duren tussen de 1,5 en 2 uur. Ze worden begeleid door enthousiaste en ervaren studenten met vakkennis, die de begeleiding aanpassen naar het niveau van de leerlingen. Er wordt gewerkt in kleine groepjes zodat elke leerling voldoende aandacht krijgt.
Eerder hebben we al meegedaan met de Red Engineers Challenge en deze samenwerking willen we ook voortzetten.
 

Inhuren externe partners

Een leerkracht die gewend is te instrueren en te onderwijzen moet leren om kinderen los te laten en ‘het ze het zelf laten doen’. Een coachende houding, de juiste vragen leren stellen, soms op een afstand toe kijken en op het juiste moment ingrijpen: dat moeten leerkrachten leren. Wij denken via de Ijsselgroep een betrouwbare partner te hebben gevonden. Zij coachen ons in de 21st century skills. We zijn met hun een traject ingegaan om onze school helemaal klaar te stomen voor de 21st century.  Wij hebben hen ingehuurd als externe partner.
Ook hebben we via De Ijsselgroep een lesmap besteld: Ik zag twee beren experimenteren. Deze map bestaat uit losbladige vellen met natuur- en scheikunde-experimenten voor jonge kinderen. De experimenten zijn geclusterd naar ondewerp: experimenten met water, lucht, kleuren en overige experimenten. Kinderen van groep 1 t/m 4 kunnen de activiteiten in deze map onder begeleiding van een volwassene zelf uitvoeren. Het idee is dat ze enthousiast met proefjes aan de slag gaan en proberen zelf de problemen op te lossen die ze tegenkomen. Ook moeten ze zelf een verklaring bedenken voor de dingen die ze zien, en ontdekken hoe iets in elkaar steekt. Het initiatief van de kinderen staat voorop!