Extra ondersteuning

 

HEEFT U VRAGEN

BEL ONS (053) 4361577

Omdat alle kinderen uniek zijn verschillen ze ook in hun manier van leren. Leerlingen krijgen daarbij de ondersteuning die ze nodig hebben. We noemen dat Passend Onderwijs.

Het beleid van onze school vatten we samen in het begrip Realistisch Inclusief.

Inclusief

Daarmee bedoelen we dat we het belangrijk vinden dat kinderen zoveel als mogelijk dicht bij huis naar school gaan. En dat kinderen zoveel mogelijk samen met leeftijdsgenoten en vrienden op school zitten. Tegelijk zorgen we er voor dat elke leerling de begeleiding en ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft. Daarom doen we ons best de leerling te leren kennen. Immers, alleen dan weten we wat zijn of haar leerbehoefte is. De leerkracht maakt dus onderscheid tussen de leerlingen, voor zover dat het kind helpt zich goed te ontwikkelen. Elke leerkracht krijgt daarbij zelf begeleiding van de Intern Begeleider. En soms komt er een leerkracht ondersteuner of klassenassistent in de klas. Dat maakt het mogelijk om sommige kinderen ook individueel wat extra aandacht te geven.

Realistisch

Maar ook onze school is niet in staat om in alle gevallen voldoende of de juiste ondersteuning te bieden. Dat ontslaat ons er niet van ervoor te zorgen dat ook voor dat kind een school wordt gevonden die dat wel kan. Die scholen vinden we in ons Samenwerkingsverband Passend Onderwijs. Door met andere schoolbesturen samen te werken hebben we altijd de mogelijkheid om voor elke leerling een passend aanbod te realiseren.

Wat onze school wel kan staat opgeschreven in het School Ondersteunings Profiel (SOP).

Dyslexieprotocol

Op De Fontein werken we volgens het landelijk Dyslexieprotocol.
Met dit protocol kunnen leerkrachten in een doorgaande lijn werken aan de signalering en aanpak van lees- en spellingproblemen.
Daarmee kunnen ze het lees- en spellingonderwijs voor alle leerlingen effectief inrichten.

Op De Fontein werken we volgens onderstaand schema. In het schema is zichtbaar hoe de ondersteuning op De Fontein is georganiseerd.